Ваш браузер устарел. Рекомендуем обновить его до последней версии.

18 травня – День пам'яті жертв геноциду кримськотатарського народу

Posted 15 5 20

ІНФОРМАЦІЙНІ МАТЕРІАЛИ ДО 18 ТРАВНЯ – ДНЯ ПАМ'ЯТІ ЖЕРТВ ГЕНОЦИДУ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАРОДУ

(підготовлені Українським інститутом національної пам'яті ) 

18 травня 1944 року розпочалася операція з депортації кримських татар. У цей день вшановують пам'ять жертв цього злочину (під час головної хвилі депортації 18-20 травня було виселено 180 014 осіб), а також відзначають його як День боротьби за права кримськотатарського народу.

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА 

Операція радянських військ з вигнання нацистських окупантів з території Кримського півострова почалася 8 квітня 1944 року і завершилася в ніч на 13 травня. Ще до завершення боїв, 22 квітня в доповідній записці на ім’я Лаврентія Берії кримські татари були звинувачені в масовому дезертирстві з лав Червоної армії. 10 травня Берія в листі Сталіну повторив попередній закид, додавши до нього «зрадницькі дії кримських татар проти радянського народу» та «небажаність подальшого проживання кримських татар на прикордонній околиці Радянського Союзу». Також в листі була сформульована пропозиція виселити все кримськотатарське населення до Узбекистану.

         Наступного дня, 11 травня 1944 року було прийнято цілком таємну Постанову Державного комітету оборони № 5859сс «Про кримських татар». В ній наводилися попередні претензії до кримськотатарського населення – начебто масове зрадництво та масовий колабораціонізм, – які стали обґрунтуванням депортації. Насправді жодних доказів «масового дезертирства» кримських татар не існує, а абсолютна більшість колабораціоністів загинула в боях чи була засуджена в індивідуальному порядку.

         Депортація кримськотатарського населення розпочалася о 3 годині ранку 18 травня 1944 року і завершилася, в основному, 20 травня. До операції було залучено 32 тис. співробітників НКВД. Депортованим давалося на збори від кількох хвилин до півгодини, дозволялося брати з собою особисті речі, посуд, побутовий інвентар та провізію в розрахунку до 500 кг на родину. В реальності ж вдавалося зібрати в середньому 20-30 кг речей та продуктів, абсолютна більшість майна залишалася і була конфіскована державою. Зафіксовано численні випадки мародерства. Протягом 2 днів кримських татар звозили машинами до залізничних станцій Бахчисарая, Джанкоя та Сімферополя, звідки ешелонами відправляли на схід.

 

Під час головної хвилі депортації (18-20 травня) виселено 180 014 осіб, для перевезення яких було використано 67 ешелонів. Крім того, 6 тис. мобілізованих військкоматами протягом квітня-травня кримськотатарських юнаків окремо відправлено на наряди Головного управління формування резервів до Гурьєва (Атирау, Казахстан), Куйбишева та Рибінська, а ще 5 тис. кримських татар заслано на роботи до таборів тресту «Московуголь». Разом вигнано з Криму за перші два дні 191 044 осіб. Окремо 5989 чоловік, звинувачених у співпраці з німцями, та іншого «антирадянського елементу» заарештовано під час депортації. Вони потрапили до ГУЛАГу і в подальшому не враховувалися в загальних зведеннях про вигнанців.

         Під час червневих депортацій болгар, вірмен, греків та «іноземних підданих» було додатково було виселено 3141 кримського татарина, яким пощастило врятуватися в травні. Таким чином, загальна кількість вигнаного з Криму корінного народу склала: 183 тис. осіб на загальне спецпоселення, 6 тис. у табори управління резервів, 6 тис. до ГУЛАГу, 5 тис. спецконтингенту для Московського вугільного тресту, а разом 200 тисяч осіб. Серед дорослих спецпоселенців знаходилося також 2882 росіян, українців, циган, караїмів та представників інших національностей, яких було виселено через приналежність до змішаних шлюбів.

         Останній ешелон з депортованими прибув до Узбекистану 8 червня, певна частина кримських татар в дорозі загинула. Кількість таких за офіційними джерелами – 191 людина – викликає сумніви. Втім, навіть радянська статистика дозволяє простежити зменшення кількості вигнаного населення.

         Відразу після перемоги над нацизмом розпочалася тотальна демобілізація кримських татар з лав Радянської армії. Протягом 1945-1946 рр. в трудові табори Сибіру та Уралу було направлено 8995 військовослужбовців, яким лише через кілька років дозволили возз’єднатися із родинами на засланні. Така сама доля спіткала і відзначених воїнів – навіть двічі Герою Радянського Союзу Амет-Хану Султану не дозволили повернутися до Криму. В усіх спецпоселенців-військових вилучалися військові квитки, їм заборонялося носити зброю. При цьому старші офіцери залишалися на службі, тоді як старші офіцери-політпрацівники та співробітники карних органів відправлялися на спецпоселення.

         Постановою радянського уряду від 8 січня 1945 р. «Про правовий статус спецпоселенців» відзначалося, що спецпоселенці користуються усіма правами громадян СРСР, але при цьому вони не мали права самовільно залишати райони спецпоселення, визначені для них, голови родин повинні були щомісяця реєструватися у міліції, а всі зміни у сім’ях повинні були доповідатися міліції у триденний термін.

 

Депортація мала катастрофічні наслідки для кримських татар в місцях заслання. Протягом року до завершення війни від голоду, хвороб та виснаження загинуло понад 30 тис. кримських татар. Не меншої шкоди зазнало господарство Криму, позбавлене досвідчених працівників.

         Після депортації радянський режим вдався до нівелювання історичної пам’яті про кримську державність та кримських татар. 25 червня 1946 року Крим був позбавлений статусу автономії та перетворений на звичайну область РРФСР, а протягом наступних двох років понад 80% оригінальної кримської топоніміки було замінено на стандартні радянські назви.

         Звичайним явищем були втечі з місць заслання. Особливого масштабу це явище набуло 1948 р., коли втекло 8692 кримських спецпоселенця, з яких було затримано 6295 і притягнуто до відповідальності 2645 осіб. Уряд уже 21 лютого 1948 р. спеціальною постановою «Про заслання, висилку і спецпоселення» зобов’язало МВС встановити режим повного припинення втеч. 28 листопада 1948 р. Президія Верховної Ради СРСР своїм Указом «Про кримінальну відповідальність за втечу з місць обов’язкового і постійного поселення у віддалені райони Радянського Союзу в період Вітчизняної війни» встановлювала довічний термін виселення і призначала 20-річне покарання примусовими роботами за втечу та 5 років – за переховування.

         Радянський уряд 5 липня 1954 р. зняв з обліку спецпоселенців, які не досягли 16 років, а також молодь, яка прийнята на навчання до навчальних закладів. 13 липня 1954 р. Президія Верховної Ради СРСР відмінила свій указ від 26 листопада 1948 р. про кримінальну відповідальність за втечу з місць заслання.

         Відселені з Криму кримські татари звільнені із спецпоселень на підставі указу Президії Верховної Ради СРСР від 28 квітня 1956 р. без права повернення в місця, звідки вони були вислані, та без повернення конфіскованого майна. Постанова Ради Міністрів УРСР від 15 грудня 1956 р. про розселення татар, німців, греків, болгар та вірмен, що раніше мешкали на території Кримської області і поверталися з місць поселення, визнавала неприпустимим їх повернення у Крим, а також вважала «недоцільним» розселення їх у Херсонській, Запорізькій, Миколаївській та Одеській областях.

         Незважаючи на половинчастість ухвалених рішень, вони все-таки полегшили громадянське становище депортованих, позбавивши їх принизливих формальностей обліку. Це давало можливість і для переселення в інші місцевості СРСР, якою поодинокі депортовані змогли скористатися.

         Політичні акції кримських татар (петиційна кампанія, створення політичних організацій, акції протесту тощо) привели до ще одного політичного успіху. 5 вересня 1967 р. Президія Верховної Ради СРСР видала Указ «Про громадян татарської національності, які проживали в Криму», який скасовував звинувачення в зраді кримських татар, проте проголошував нібито повне укорінення кримських татар в Узбекистані. У січні ж 1974 р. Президія Верховної Ради СРСР скасувала заборону грекам, вірменам, болгарам та кримським татарам повертатися в Крим на колишні місця їх проживання.

         У період після Указу 1967 р. державні органи СРСР та УРСР вдалися до іншої тактики проти повернення депортованих народів у Крим. Основним знаряддям її став контроль за поверненням у Крим колишніх депортованих осіб за допомогою інституту прописки (реєстрації). Особам, які намагалися повернутися на законних підставах, органи внутрішніх справ утруднювали або й унеможливлювали придбання житла. Також вони ускладнювали процес прописки або відмовляли в ній. Будь-які прояви протесту, спровоковані цими діями, неухильно переслідувалися судовими органами.

         Починаючи із 1968 р. розпочався процес організованої репатріації кримських татар до Криму. В кінці 1960-х – на початку 1970-х рр. цим шляхом повернулися додому понад 200 родин, ще стільки саме прибули самостійно. До початку масового повернення наприкінці 1980-х рр. в Криму проживало приблизно 7 тис. кримських татар.

         14 листопада 1989 р. Верховна Рада СРСР  прийняла Декларацію «Про визнання незаконними і злочинними репресивних актів проти народів, підданих примусовому переселенню, і забезпечення їх прав», а 7 березня 1991 року – Постанову «Про скасування законодавчих актів у зв’язку з Декларацією Верховної Ради СРСР від 14 листопада 1989 року «Про визнання незаконними та злочинними репресивних актів проти народів, які зазнали примусового переселення, та забезпечення їхніх прав». Відтак відновлення за рахунок держави майнового та іншого стану репатріантів, яким цей стан був до моменту депортації, набувало необхідної легітимності.

         Україна ніколи не відмовлялася від визнання актів органів колишнього СРСР щодо відновлення прав депортованих, а з часу проголошення незалежності взяла на себе повну відповідальність за долю всіх своїх громадян, включно з тими, що повертаються на її територію з місць депортації. 20 березня 2014 р. Верховна Рада України прийняла Постанову № 1140-18 «Про… гарантії прав кримськотатарського народу у складі Української Держави», якою визнала кримських татар корінним народом України та гарантувала їхнє право на самовизначення в складі України, а також 17 квітня 2014 року Закон України “Про відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою”.

 

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

 

Художній фільм «Хайтарма» / Україна, 2012, реж.: Ахтем Сеітаблаєв

Бекирова Г. Изгнали всех бессудно и бесправно

Бекірова Г. Питання депортації татар з Криму залишається дискусійним

Бекірова Г. Сторінки кримської історії. «Спецпереселенці не мають права...»

Бугай Н. Депортация народов

Вересень М. Наша земля

Головченко В. Депортація кримськотатарського народу 1944 р. – прояв злочинної сутності національної політики сталінізму

Громенко С. Вітчим народів. Навіщо Сталін виселив давні етноси Криму

Документи щодо депортації з Криму представників кримськотатарського та інших народів у 1944 р.

Зайцев Ю. Друга світова і «остаточне вирішення кримськотатарського питання»

Зайцев Ю. У депортації. Боротьба за відновлення прав

Кіпіані В. Киримли– це татари з Криму

Семена М. Депортація: другий акт трагедії

Електронна реєстрація в заклади дошкільної освіти 

Оголошення

Відповідно до рішення міської ради (23 сесія 8 скликання) від 26.08.2022 №11 «Про конкурсний відбір на посаду директора комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Прилуцької міської ради Чернігівської області управління освіти Прилуцької міської ради оголошує конкурс на заміщення  посади директора «Інклюзивно-ресурсного центру»    Прилуцької міської ради Чернігівської області, що знаходиться за адресою:

 м.Прилуки,  вул. Вокзальна, 24.


Перелік питань для складання кваліфікаційного іспиту при проведенні конкурсного відбіру на посаду директора комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Прилуцької міської ради Чернігівської області


Заклади загальної середньої освіти м. Прилуки  з 25 березня розпочнуть прийом заяв до перших класів

 


 

Реєстрація для участі в мультипредметному тесті ЗНО


 Для участі у конкурсній комісії для відбору претендентів  на посаду директора комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Прилуцької міської ради Чернігівської області запрошуються представники громадськості, статутна діяльність яких пов’язана з освітньою діяльністю або соціальним захистом осіб з особливими освітніми потребами.

 Заявки приймаються до 05 березня 2024 року в управління освіти Прилуцької міської ради (сектор з питань кадрової та юридичної роботи).


 

 НМТ-2024


 

Матеріали "Як говорити про російсько-українську війну в школі. Уроки стійкості, боротьби та перемог"


 

  Відбулося третє засідання атестаційної комісії II рівня

(Протокол)


 Відбулося друге засідання атестаційної комісії II рівня

(Протокол)


 Відбулося перше засідання атестаційної комісії II рівня

(Протокол)


До уваги 

Український інститут національної пам'яті
Інформаційні матеріали
до Дня Соборності України–2024


 

     МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо проведення ПЕРШОГО УРОКУ в закладах загальної середньої освіти Чернігівської області у 2023/2024 навчальному році


 До уваги керівників ЗЗСО!

Абетка з безпеки школяра середньої школи


До уваги керівників!

Для обов’язкового перегляду вебінар «Гарантії працівникам, які вступили до тероборони, призвані по мобілізації та за призовом резервістів»


До Уваги!

Набрав чинності Закон України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" від 15.03.2022 року №2136-IX, яким внесено зміни в трудове законодавство України


Увага керівникам!

Відповіді на актуальні питання у рубриці "Робочий стіл керівника"


 До Уваги!

На сайті з'явилася нова рубрика: "Робочий стіл керівника"


Оголошення

До уваги батьків, учнів 5-11 класів закладів загальної середньої освіти, вихованців закладів позашкільної освіти!


Презентація посібника «Автономія як шлях до ефективного менеджменту школи» 


Рішення виконавчого комітету Прилуцької міської ради від 01.04.2020 № 96 "Про затвердження Правил поводження на вулицях та в громадських місцях на території м.Прилуки під час карантину з метою недопущення поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2"


 

  

Інформаційні матеріали

                                                                                                                         Про небезпеку вибухонебезпечних предметів

Відеоролики щодо формування нової культури поведінки, навчання та перебування у закладах загальної середньої освіти

https://sf.1gb.ua/f/92bf62aef7

https://sf.1gb.ua/f/61171d8efd

https://sf.1gb.ua/f/3a2622561a

https://sf.1gb.ua/f/6100464b54

https://sf.1gb.ua/f/eba51cd334

Рекомендації та правила поведінки учнів в освітніх закладах під час карантину розроблені МОЗ України